Av: Nina Gunke och Helene Arkhem
Handling: När den hyllade skådespelerskan Nina Gunke fyller 65 år får hon diagnosen Alzheimer. Denna bok handlar om Ninas liv både före och efter hon började glöma saker. Om hennes skam hon kände när hon fick sin demensdiagnos, hon insolerade sig hemma för att slippa träffa någon. Hur hon en dag valde att gå ut och berätta om sin diagnos och den responsen hon fick av svenska folket. 
Vi får även lära oss mer om demens utan att det blir en fakta bok jornalisten Helene kontktar Nina efter att hon sick ut med sin sjukdom och dom skriver denna bok tillsammanssom genom att Helene samtalar med Nina. Boken innhåller bitar ut Ninas liv, stunder från Helens liv där hon hade en demenssjuk mamma och lite information om vad demens är och vad som händer i hjärnan när vi börjar glöma saker. 
Betyg: 9 av 10
Rekomenderar?!: Ja jag tycker alla borde läsa eller lyssna på denna bok. Den är så bra och gripande. Jag vet inte om det är för att jag jobber inom vården jag tyckte det var extra bra all info man får om demens eller om jag hade tyckt denna bok var exakt lika bra ändå utan att jag dagligen i mitt jobb stöter på personer med demens.

Kommentera

Publiceras ej